Bitkiler matematik sayesinde hayatta kalıyor

Bitkiler fotosentez yaparak güneş ışığından elde ettikleri enerji yardımıyla besin üretirler. Bu oldukça karmaşık bir süreçtir. Ancak bazı türler üzerinde yapılan araştırmalar, onların başka bir becerisini daha ortaya çıkardı. Bitkiler gün içinde depoladıkları enerjiyi yaptıkları kimyasal hesaplamayla gecenin uzunluğuna bölüyor ve bu şekilde hayatta kalarak büyümeye devam ediyor.

Bitkiler gündüzleri atmosferdeki karbondioksidi nişastaya ve şekere çevirir. Birçok tür, gün boyunca depoladığı nişastayı gece tüketir. Böylece aç kalmazlar, verimliliklerini korurlar ve büyümeye devam ederler. Üstelik depoladıkları nişastayı ne çok hızlı ne de çok yavaş, tam doğru hızda tüketirler. Bu şekilde şafak sökene kadar besinin yaklaşık yüzde 95’ini kullanır ve sonra yeni besin üretmeye başlarlar.

Bu bulgular, turpgiller familyasından Arabidopsis thaliana isimli bir hardal bitkisi üzerinde yapılan deneyler sonucunda elde edildi. Araştırmacılar bu bitkinin besin tüketimini gecenin uzunluğuna göre ayrıntılı şekilde ayarladığını fark etti. Anlaşılan bu bitki mevcut nişasta miktarını şafağa kadar kalan süreye (8, 12 ya da 16 saat de olsa) bölerek en ideal tüketim hızını saptıyor.

Bitkilerin güneş ışığından daha uzun süre mahrum kalması sonucu nasıl tepki vereceğini görmek isteyen biyologlar, 12 saatlik güneş ışığına alışmış bitkilerin ışıklarını 4 saat erken kapayarak deney yaptı.

Normalde üretmesi gereken enerjiden daha az miktarda üretmek zorunda kalan bitkiler, yine de sabaha kadar açlık çekmeyerek ellerindeki nişastayı orantılı bir şekilde kullandı.

Bitkiler ne kadar nişasta stoku olduğunu nasıl tespit ediyor? Kalan zamanı nasıl ölçüyor? Hangi mekanizma sayesinde matematik hesaplamaları yapabiliyor? İleride yapılacak araştırmalar bu soruların cevaplanmasını sağlayabilir.