EVRENBİLİMGÜNDEM

Bilim İnsanları Neptün Ötesi 139 Yeni Küçük Gezegen Keşfetti

Koronavirüs salgını küresel haberlerin gündemindeyken Pennsylvania Üniversitesi’nde bir gökbilimci ekip, geçen hafta yayımladıkları bir makalede, Neptün’ün ötesinde Güneş’in etrafında dönen 139 küçük gezegen keşfettiklerini açıkladı.

Bunlar birer gezegen olamayacak kadar küçükler fakat bir kuyruklu yıldız ya da göktaşı da değiller.

En ünlüsü Pluton olan “Neptün ötesi cisimleri,” Güneş Sistemi’nde, sekiz büyük gezegenin ötesindeki bir bölge olan Kuiper kuşağı yörüngesindeki gök cisimleridir.

Bu keşif, Neptün ötesi cisimler kümesinde varsayımsal olan ve tuhaf yerçekimi etkilerine neden olduğundan şüphelenilen gizemli Dokuzuncu Gezegen’i aramak için yeni yollar ortaya çıkarabilir.

Dokuzunca Gezegen Nedir?

Dokuzuncu Gezegen veya Gezegen 9 (İngilizce: Planet Nine) Güneş Sistemi’nin dışında, farazi ve kuramsal bir dev gezegendir. Dokuzuncu gezegenin boyutu Dünya gezegeninin 10 katıdır.

Bu gezegenin varlığı, Kuiper Kuşağı’ndaki Neptün ötesi cisimlerin olağandışı yörünge rotasyonundan tahmin edilmiştir.

Araştırmacılar yüz milyonlarca galaksinin haritasını çıkarmak için 2013 yılında başlatılan ve uluslararası bir iş birliği girişimi olan The Dark Energy Survey (Karanlık Enerji Araştırması) kuruluşu tarafından toplanan verileri kullandı. Ocak ayında ise projede altı yıllık veri toplama işi tamamlandı.

The Dark Energy Survey, temelde Neptün ötesi cisimleri aramak için değil, galaksileri ve süpernovaları incelemek için kuruldu. Bu yüzden araştırmacılar, verileri kendileri incelemek zorunda kaldılar.

Baş yazar ve yüksek lisans öğrencisi Pedro Bernardinelli: “Neptün ötesi cisimlerin araştırılmasında nesnelerin hareketlerini görmek için bir yol var ve bu nesneleri izlemek kolay. Bizim yaptığımız en önemli şeylerden biri, bu hareketleri izleyebilmenin bir yolunu bulmaktı.” dedi.

Ekip, The Dark Energy Survey’in yazılımı tarafından tespit edilen yedi milyar olası nesnenin veri kümesiyle işe başladı ve ilk önce 22 milyon “geçici” nesneyi eledi. Bu “geçici” nesneler sadece sınırlı bir süre görünenlerdi.

Daha sonra en az altı gece gözlem yaparak 400 kadar aday nesneyi, ele aldılar.Bu şekilde, 245 tane hali hazırda keşfedilmiş olan nesneler ve 139 tane de yeni keşfedilmiş olan nesneler dahil olmak üzere toplam 316 Neptün ötesi cismin varlığını doğrulayabildiler.

Şu anda Şili’de yapım aşamasında olan Vera Rubin Gözlemevi gibi The Dark Energy Survey’den daha ilerilere bakabilecek olan diğer astronomi araştırmalarının, Neptün ötesi cisimlerin daha fazlasını bulmak için kullanılabileceğini umuyorlar.

Son olarak Bernardinelli şöyle diyor: “Geliştirdiğimiz programların çoğu, Rubin Gözlemevi’nin elde edebileceği gibi diğer büyük veri kümelerine kolayca uygulanabilir.” Bu sayede gizemli Dokuzuncu Gezegen arayışımızda daha da ileri gidebileceğiz.

Çeviri: Atakan YÜCEL

Kaynak: https://futurism.com/scientists-discover-139-new-minor-planets-solar-system

Atakan YÜCEL

Merhaba! Edirne Keşan Anadolu Öğretmen Lisesi'nden 2014'te, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünden 2018'de mezun oldum. Şuanda mezun olduğum üniversitenin aynı bölümünde yüksek lisans yapıyorum. Kendimi geliştirebileceğim her alanda geliştirmek için çaba harcıyorum. Bireylerin özgelişimlerinin hiçbir zaman sona ermeyeceğini ve herkesin kendisini geliştirmesi için farklı alanlarda birtakım fırsatları olduğunu düşünüyorum. Fırsatların olmadığı zamanlarda ise gerçekten gelişim isteyen bireylerin, kendilerine fırsatlar yaratabileceğine inanıyorum. İlerlediğim bu özgelişim yolunda birçok çalışma yapmak için çaba sarf ediyorum. Kitaplar okuyor ve yazılar yazıyorum. Alanım olan matematik ile sınırlı kalmayıp, felsefeye ve sanata da vakit ayırıyorum. Bakış açımı genişletmek için farklı ülkelerden, farklı kültürlerden insanlarla tanışıyorum ve bunun için zaman yaratıyorum. Yeni diller öğrenmek için planlar yapıp bunları uygulamaya çalışıyorum. Bireyin özgelişimini gerçekleştirirken alması gereken güç, her zaman kendi içindeydi ve hala da içinde. Bu gücü kullanmaya giden yol, tamamen zihnimizde bitiyor. İyi gelişmeler dilerim!