Bilim İnsanları, 3 Kişinin Beynini Birbirine Bağladı ve Düşünceleri Paylaşmalarına Olanak Sağladı

Benim düşündüğümü mü düşünüyorsunuz ?

Sinir bilimciler, üçlü beyin bağlantısını başarı ile sağlayarak üç kişinin düşüncelerini paylaşmalarına ve bu durumda tetris tarzı bir oyun oynamalarına olanak sağladı. Çalışmayı yapan ekip, bu sıra dışı deneyin daha büyük insan ağlarını birbirine bağlamak amacıyla daha büyük ölçekte yapılabileceğini düşünüyor.

Yöntem, beyin faaliyetini gösteren elektriksel uyarılmaların kaydı için elektroansefalogramlar (EEG) (beyin dalgaları çizelgesi) ve nöronların manyetik alanlar kullanılarak uyarılması için kafatası manyetik uyarımları (TMS) kombinasyonları üzerinden çalışıyor.

Yeni sistemin arkasındaki araştırmacılar ona BrainNet (BeyinAğ) adını verdi. Araştırmacılar, sistemin ileride pek çok farklı zihni bir araya getirmekte kullanılabileceğini hatta bunun internet üzerinden bile mümkün olacağını söylüyor.

Yeni ve şaşırtıcı iletişim yöntemleri ortaya koymanın yanı sıra BrainNet bize insan beyninin daha derin bir seviyede nasıl çalıştığına ilişkin çok şey öğretebilir.

Araştırmacılar, BrainNet’in, işbirliği içinde problem çözmek için, ilk çok insanlı, yayılmacı olmayan, doğrudan beyinden beyine ara yüz olduğunu ifade ediyor ve ekliyor; “Ara yüz, üç insanın işbirliği yapmasını ve doğrudan beyinden beyine iletişim kurarak bir problemi çözmesini mümkün kılıyor.”

Bilim insanları tarafından kurgulanan deneyde, iki gönderici EEG elektrotlarına bağlandı ve tetris benzeri bir oyun oynamaları istendi. Gelen her bir bloğun döndürülüp döndürülmemesi gerektiğine karar vermeleri gerekiyordu. Bunu yapmak için ekranın iki tarafında bulunan ve yanıp sönen LED ışıklarına (birisi 15 Hz de yanıp sönüyor diğeri 17 Hz de) bakmaları istendi. Bu iki farklı LED ışık beyinde farklı sinyaller üretiyor ve EEG bu farklı sinyalleri algılayabiliyor. Daha sonra bu seçimler, alıcının beyninde hayalet ışık parlamaları (phosphene) oluşturabilen bir TMS kapağı kullanılarak tek bir alıcıya aktarıldı. Alıcı tüm oyun alanını göremiyor ancak eğer bir ışık parlaması sinyali gönderilirse düşen bloğu döndürmek zorunda. Üçer kişiden oluşan beş farklı grupta araştırmacılar ortalama yüzde 81.25 isabet düzeyine ulaştı ki bu rakam ilk deneme için iyi sayılır. Oyuna ekstra bir karmaşıklık tabakası eklemek için, göndericiler, alıcının doğru kararı verip vermediğini gösteren ikinci bir geri bildirim turu ekleyebilirler.

Göndericiler, hangi alıcının en güvenilir olduğunu sadece beyin iletişimlerini kullanarak belirleyebildiler. Araştırmacılar, bu durumun insan hatalarının işin içinde olduğu gerçek hayata dair işlerle ilgilenen sistemler geliştirmek için umut verici olduğunu söylüyor.

Mevcut sistem bir seferde sadece bir ‘bit’ veri iletebiliyor olsa da Washington Üniversitesinin ve Carnegie Mellon Üniversitesinin ekipleri, kurgunun ileride genişleyebileceğini düşünüyor.

Aynı araştırmacılar grubu daha önce iki beyni birbirine bağlamış ve katılımcıların karşılıklı olarak 20 soruluk bir oyun oynamalarını sağlamıştı. Burada da bilgiyi iletmek için hayalet ışık parlamaları kullanılmıştı. Bu örnekte bilgi  ‘evet’ ya da ‘hayır’ idi.

Yöntem, şimdilik çok yavaş ve tam olarak güvenilir değil ayrıca bu çalışma henüz sinirbilim camiasındaki diğer araştırmacılar tarafından değerlendirilmedi. Yine de bu yöntem gelecekte düşüncelerimizi birbirimize aktarabilmemize olanak sağlayacak fantastik yollara göz kırpıyor. Hatta bu sayede, düşünsel kaynaklar, büyük problemlerin çözümü için bir havuzda toplanabilir.

Araştırmayı yapan ekip şöyle diyor; “Bizim ulaştığımız sonuçlar, ileride insanların birbiri ile bağlantılı beyinler ‘sosyal ağı’ kullanarak, işbirliği içerisinde problem çözmelerine imkan sağlayan, beyinden beyine ara yüzlerinin ortaya çıkma ihtimalini gündeme getirdi.”

Araştırmaya, baskı öncesi sunucusu arVix’ten erişilebilir.

Konuk Çevirmen: Yalçın Boysan

Kaynak: https://www.sciencealert.com/brain-to-brain-mind-connection-lets-three-people-share-thoughts

Nasıl Yani? Bütün Uzaylar Simetrik Değil mi Gerçekten?

Üç kişilik “küçük bir matematikçiler grubu” “büyük bir matematiksel başarı” göstererek Zimmer varsayımını ispatladı. 2006 …