Beyinlerimiz Erişkinlikde de Yeni Nöronlar Üretebiliyor

İnsan beyninde yeni nöronların oluşup oluşmadığı ve eğer oluşuyorsa fonksiyonel olup olmadığı bilim insanları tarafından neredeyse yüz yıldır tartışılmakta. Beynin erişkinliğe eriştikten sonra yeni sinir hücresi oluşumunu durduğu yönünde inanış da ağır basmakta. Ancak İspanya’daki Severo Ochoa Moleküler Biyoloji Merkezi’ndeki María Llorens-Martín ve meslektaşlarının yeni yaptığı araştırma, orta yaşta üstü kişilerin bile taze beyin hücreleri yapabildiğini ortaya koydu.

Yeni nöronlar hipokampüste (beynin öğrenme ve hafızaya ile ilgili bölgesi) bulunur ve gençlikten yaşlılığa doğru olgunlaştıkça bazı proteinler oluşturur. Ekip bu proteinleri yapan hücreleri incelediğinde, çeşitli nöron şekilleri ve büyüklükleri tespit etti.

Nature Medicine tıp dergisinde yayımlanan araştırma için, 43-87 yaş aralığında hayatını kaybetmiş olan 13 kişinin bağışlamış olduğu beyin dokuları incelendi. Deneklerin tamamı ölmeden önce nörolojik açıdan sağlıklıydı.

İncelemelerde sağlıklı beyinlerde yeni nöronlara rastladıklarını ancak bu nöronların sayısının yaş ilerledikçe azaldığı gözlemlendi.

Bilim insanları bu çalışmaya yaparken Dcx boyası adı verilen özel bir boya kullandılar ve bu boyaların boyadıkları hücrelerin olgunlaşmamış sinir hücresi olduğunu tespit ettiler.

Araştırmacılar daha sonra, ölmeden önce Alzheimer teşhisi konduğu bilinen 52 ile 97 yaş aralığında deneklerin de beyin dokularını inceledi.

Bu Alzheimer hastalarında da yeni sinir hücrelerinin oluştuğuna dair izler vardı ama sağlıklı beyinlere oranla yeni hücre sayısı çok daha azdı.

Bu sonuç ne işimize yarayacak derseniz…

Daha önceki çalışmalarda bilindiği üzere, depresyon ve Alzheimer gibi hastalıklar beynin yeni sinir hücresi üretiminde aktif rol oynayan hipokampüs bölgesinde küçülmeye yol açıyor. Bu da öğrenme ve hatırlama zorluğu gibi sorunları beraberinde getiriyor. Yeni hücre oluşumunu arttıran tedavi yöntemleri ile bu küçülme durdurulabilir bundan sonra.

Ayrıca yeni hücre oluşumunu hızlandıracak tekniklere yoğunlaşılarak daha iyi öğrenme ve hafıza teknikleri geliştirilebilir.

Öğrenmenin ve beyni geliştirmenin yaşı yoktur derken boşa konuşulmamış bunca zaman anlaşılan.

Detay ve İleri Okumalar için: