KEŞFET

NASA Fotoğraf Arşivini Keşfedin

1990’larda internet ilk ortaya çıktığında NASA da birçok diğer devlet kurumu gibi, elindeki bilgiyi ne yapacağını bilmiyordu. Sonuçta, insanlığı Ay’a götüren, Güneş Sistemi’ndeki her gezegeni fotoğraflayan ve Hubble Uzay Teleskobu’nu fırlatan NASA’ydı ve herkesin görmek istediği fotoğrafları, ses dosyaları ve videoları vardı.

Örneğin Houston’daki Johnson Space Center astronotların uzayda yaptıkları eğitim ve uçuşları resmeden binlerce fotoğraf bulunduruyordu. Kennedy Space Center ise kalkış fotoğraflarını saklıyordu. Jet Propulsion Laboratory’de ise gezegenler, kuyruklu yıldızlar ve halkalara dair resimler bulunuyordu.

Daha sonra NASA merkezleri (bunlardan 10 tane vardır) fotoğraf arşivlerini dijitalleştirmeye ve çevrim içi hale getirmeye başladı. Ne yazık ki bu fotoğraflar düzinelerce farklı NASA.gov sitesinde saklanıyordu ve bu veri tabanları arasında araştırma yapmak pratikte mümkün olmuyordu.

NASA, birkaç yıl önce InfoZen adlı bir şirket ile tekrar bir deneme gerçekleştirdi. Zorluk, elbette ki Ay’a insan göndermekle eşdeğer değildi fakat 100’den fazla koleksiyonda bulunan 140000 fotoğraf, video ve ses dosyasını toplamak da basit bir iş değildi.

Yapılacak ilk iş çeşitli merkezlerdeki çalışanları proje kapsamında bir araya getirmekti. Bu da zordu çünkü bazı merkezler ellerindeki fotoğrafları yaklaşık 20 yıllığına, kendi yöntemleriyle internette paylaşıyorlardı.

Bu nedenle Grubbs ve ortağının ortak bir metadata sistemi kurması ve kopyası bulunan fotoğrafları elemesi gerekti. Sonrasında da hükümetin ilgili güvenlik politikalarını karşılayan bir bulut altyapısı bulması gerekti.

InfoZen genel müdürü Raj Ananthanpillai yaptığı açıklamada, “Bu projenin hayata geçebilmesinde etkili olan bir unsur da tamamen bulut tabanlı olması ve NASA’nın herhangi bir donanım yatırımı yapması gerekmemesiydi” diyor.

Ananthanpillai, “NASA kütüphanesi AWS servisleri ile bulut tabanlı bir yapı olarak tasarlandı. Kullanıcının geri dönüşte bulunduğu bir deneyim için fotoğraflar dünya çapında önem arz ediyor” diyerek görüşlerini ifade ediyor.

Bütün bunların sonucunda ise çok etkileyici bir çalışma ortaya çıktı. Basit bir ara yüz ile ve hızlıca NASA’nın en güzel fotoğraf, video ve ses dosyaları arasında arama yapılabiliyor ve hatta yapılan aramalar yıllar ile sınırlandırılabiliyor.

Meraklıların incelemesini öneririz.