GÜNDEM

Araştırmalar COVID-19’un Bir Biyolojik Silah Olmadığını Kanıtladı

Komplo teorileri ve yanlış bilgilerle mücadele eden yeni araştırmalar, COVID-19 salgından sorumlu yeni koronavirüs SARS-CoV-2’nin laboratuvarda tasarlanmadığını yani bir biyolojik silah olmadığını kanıtladı.

Nature Medicine dergisinde yayınlanan çalışma, SARS-CoV-2’nin evrimini izledi ve doğal evrimin ürünü olduğunu göstermek için yapısını diğer koronavirüslerle karşılaştırdı. Araştırma ayrıca virüsün olası kökenlerine de ışık tuttu.

Scripps Research’teki immünoloji ve mikrobiyoloji profesörü olarak görev alan Dr. Kristian Andersen açıklamasında COVID-19 ile ilgili ortak genom dizisi verilerinin ve benzeri virüslerin kapsamlı bir şekilde analiz edildiği, çıkan sonuçların virüsün yapay olarak veya laboratuvar ortamında üretildiğine dair hiçbir belirti göstermediği bildirdi.

Biyolojik Silah İddiaları

Şubat ayında, geniş çapta paylaşılan bir makalede “koronavirüsün bir laboratuvardan sızmış olabileceğini” iddia edilmişti. Hikaye, virüsün Çin’in Wuhan’daki biyo-silah laboratuvarlarından birinden yanlışlıkla dışarıya sızmış olabileceğinden, yani bir biyolojik silah olabileceğinden bahsediyordu.

Bu fikir de devamında komplo teorilerine inanma eğilimi gösteren bir çok kişi tarafından kabul görmüştü. Yapılan son araştırma bu teoriyi tamamen geçersiz kılıyor.

En açık ipuçlarından biri SARS-CoV-2’nin moleküler yapısından geliyor. Araştırmacılar, yeni koronavirüsün, daha önce incelenen koronavirüslerde bulunanlardan büyük ölçüde farklı olan ve yarasalarda bulunan ilgili virüslere benzeyen farklı bir “omurga” yapısına sahip olduğunu belirtiyorlar.

Laboratuvarda varsayımsal olarak yeni bir koronavirüs üretecek olsaydınız, bunun kullanımı son derece beklenmedik bir özellik olacağını söylüyorlar.

Çalışmada, kendilerini ev sahibi hücrelere bağlayan bir tür “çengelli kanca” olan COVID-19 ‘un reseptör bağlanma alanının, insan hücrelerinin belirli bir moleküler özelliğini hedeflemek için evrimleştiği keşfedildi.

Araştırma ekibi bu gelişmenin bir çeşit genetik mühendisliği değil doğal seleksiyon sonucu olabileceğini vurguluyor.

SARS-CoV-2’nin genom analizi, enfeksiyonun hayvanlardan insanlara nasıl atladığını da gösterdi.

Olası bir senaryoda, virüs insan olmayan bir konakta doğal seçilim yoluyla mevcut patojenik durumuna evrilmiş ve daha sonra insanlara atlamış olabilir. Alternatif olarak, virüsün zararsız bir versiyonu bir hayvan konakçısından insanlara atlamış, daha sonra insanda mevcut patojenik durumuna evrilmiş de olabilir.

Şu aşamada iki senaryodan hangisinin gerçekleştiğini belirlemenin neredeyse imkansız olduğunu belirten araştırmacılar, virüsün tamamen evrimleşmiş haliyle insanlara transfer olması teorisinin doğru çıkması halinde bunun “gelecekte daha fazla salgın” ihtimalini artıracağı uyarısında bulundu.

Kaynak: https://www.iflscience.com/health-and-medicine/the-novel-coronavirus-was-not-engineered-in-a-lab-new-research-confirms