Algoritma Kelimesinin Kökeni ve El Harezmi

Algoritmanın yeni bir şey olduğunu sanıyoruz fakat bu terimin kökeni aslında 900 yıl öncesine, Persli bir matematik dehasına dayanıyor: Muhammed İbni Musa el Harezmi.

Kendisi 780 yılı civarında Özbekistan olarak adlandırılan bölgede doğdu. İsmi Harizma kentinde doğduğunu düşündürüyor. El Harezmi 9. Yüzyılda bilim insanları için entelektüel bir merkez olan Erdem Evinde yöneticiydi. Matematik, astronomi, coğrafyacı kartografya bilimlerine yenilikçi katkılarda bulundu. “Hindu hesaplama sanatını dikkate alma” adında zamanında etki yapan bir kitap yazdı. 300 yıl sonra bu kitap tekrar ortaya çıkarıldı ve Latince’ye çevrildi. Kitap Hint-Arap rakamlarını batıya tanıttı. ki zaman içinde bunlar kullanışsız olan Roman rakamlarının yerini aldı.

El Harezminin kitabında tanımladığı Ondalık noktası ile beraber Hint-Arap rakam sistemi o zamandan bugüne kadar dünyada kullandığımız rakamların temelidir. Kitap Latinceye çevrildiği zaman, el Harezmi’nin ismi Algoritmi oldu. Ve işte bu Algoritma sözcüğünün kökenidir.

El Harezmi’ye diğer çalışmalarından birinden gelen Algebra (cebir) sözcüğü için de teşekkür borçluyuz.

Kitapları batıdaki matematikte zor ve karmaşık problemlerin basit parçalara ayrılabileceğini ve çözülebileceğini ortaya koyarak devrim yarattı.

20. Yüzyılın başlarında İngiliz matematikçi ve bilgisayar bilim insanı Alan Turing teori olarak ilk defa bir makinenin verilen algoritmik komutları nasıl takip edebileceği ve karmaşık matematik problemleri çözebileceği konularında çalıştı. Bu bilgisayar çağının doğuşuydu.

Bazen tam olarak ne yaptığı konusunda emin olamasak da, bugün algoritma oldukça sık kullanılan bir terim. Algoritmalar şu an bizi A’dan B’ye götürmekte; internet aramalarımıza, satın aldıklarımızda, izlediklerimizde, kullandığımız oylarda, kime aşık olacağımızı tahmin etmede bile karşımıza çıkmaktalar.

Orta Çağ Asya’sından günümüze gelen bu küçük kelime hayatımızı giderek yeniden şekillendirmekte…