Tarih

7500 Yıl Önce Anadolu’da Yaşadığı Düşünülen Bir Kadın: Calpeia

Geçtiğimiz günlerde bilim dünyasından şaşırtan bir haber geldi. Yakın zamanda yapılan bir araştırmayla, tam 7500 yıl öncesine ait bir kafatasından yararlanarak, mevcut kafatasının sahibinin muhtemel görüntüsünün modellemesi yapılabildi. Kafatasının ait olabileceği yüzün prototipini oluşturan bilim insanları, kafatasının bir kadına ait olduğunu belirtti. Neolitik Dönem’de yaşayan kadının Anadolu topraklarında yaşamış olma ihtimalinin yüksek olduğu açıklandı. Cebelitarık Ulusal Müzesi ile çalışan arkeologlar tarafından bulunan ve Calpeia olarak adlandırılan kadının kalıntıları, 1996’da Europa Point yakınındaki bir mağarada bulundu. (Europa Point, Cebelitarık’ın en güney noktasıdır.)

Calpeia

Öldüğünde 30 ila 40 arasında olduğu düşünülen Calpeia’nın DNA’sının bir kısmı çıkarıldı ve analiz edildiğinde kişinin hayatta iken nasıl göründüğünün kaba bir resmi çizilip 3D modelleme yardımıyla gerçeğe en uygun hale getirildi. Cebelitarık Ulusal Müzesi Konservatörü Manuel Jaen, Calpeia’nın güzel bir kadın olduğu düşündüklerini belirtti ve altı aylık projeye titizlikle öncülük etti. Science dergisinde yayınlanan çalışma için, Cebelitarık Ulusal Müzesi ve Harvard Tıp Okulu işbirliği yaptı. Sonuçta da Calpeia’nın oldukça gerçekçi bir tasviri oluşturulabildi.

Calpeia

Oluşturulan yüzün tanıtıldığı açılışta konuşan Bakan John Cortes, elde edilen inanılmaz doğruluk ve ayrıntıyı vurguladı. Cebelitarık Ulusal Müzesi’nde görevli Clive Finlayson, “Kafatasından DNA elde edebildik. Bu sayede onun siyah saçlara ve koyu renk gözlere sahip bir kadın olduğunu biliyoruz” dedi. Calpeia’nın genlerinin % 10’unun Mezolitik Dönem’den gelen yerel avcı-toplayıcı atalarından olduğunu, ancak soyunun % 90’ının Anadolu’dan olduğu tespit edilmiştir.

Matematiksel, 2015 yılından beri yayında olan ve Türkiye’de matematiğe karşı duyulan önyargıyı azaltmak ve ilgiyi arttırmak amacıyla kurulmuş bir platformdur. Sitemizde, öncelikli olarak matematik ile ilgili yazılar yer almaktadır. Ancak bilimin bütünsel yapısı itibari ile diğer bilim dalları ile ilgili konular da ilerleyen yıllarda sitemize dahil edilmiştir. Bu sitenin tek kazancı sizlere göstermek zorunda kaldığımız reklamlardır. Yüksek okunurluk düzeyine sahip bir web sitesi barındırmak ne yazık ki günümüzde oldukça masraflıdır. Bu konuda bizi anlayacağınızı umuyoruz. Ayrıca yazımızı paylaşarak da büyümemize destek olabilirsiniz. Matematik ile kalalım, bilim ile kalalım