Astronomi ve Kozmoloji

2021’in Heyecan Verici 6 Uzay Araştırması

Dünyanın dört bir yanındaki uzay ajanslarının 2021 için planlanan bir dizi öncü görevi var. Aşağıda, 2021 için belirlenen çarpıcı görevlerden bazılarını derledik.

1- Perseverance Gezgini Mars’a İnecek

30 Temmuz 2020’de Perseverance gezgini Mars’a doğru yola çıktı. 18 Şubat 2021’de, milyonlarca kilometrelik uzay yolculuğunun ardından, araç Kızıl Gezegen’e inecek. Jezero adı verilen bir kratere gönderilen araç, olası geçmiş yaşam kanıtları arayacak. Aracın Mars’a inebilmesi için gereken bir dizi manevraya “yeni dakikalık dehşet” adı veriliyor ve bunda da haksız değiller. Çok kısa bir süre içinde bir sürü şeyin yolunda gitmesi gerekiyor. Aksi takdirde araç, Kızıl Gezegen’de çok büyük ve çok pahalı bir çukur açabilir. Heyecanla bekliyor olacağız!

Perseverance’ın böyle inmesi öngörülüyor.

2- Mars Keşif Aracı Tianwen 1

23 Temmuz 2020’de Çin’in Mars keşif aracı Tianwen 1′ yola çıktı. Tianwen-1’in Şubat 2021’de Mars’a ulaşıp yörüngeye girmesi planlanıyor. Nisan 2021’de ise gezegenin üzerine bir araç indirilecek. Uzay aracının bir yıldan, gezegenin yüzeyine inecek aracınsa 90 günden uzun bir süre çalışması bekleniyor. Hem Mars’ın etrafında dolanacak hem de gezegenin üzerine inecek araçlarda toplam 12 bilimsel ölçüm cihazı var. Araçlardaki bu cihazlar kullanarak Kızıl Gezegen’in atmosferini ve topraklarını incelemek, yüzey haritasını çıkarmak ve gezegendeki su dağılımını tespit etmek gibi farklı görevler gerçekleştirilecek. Ayrıca bugün ya da geçmişte Mars’ta canlıların yaşayıp yaşamadığı hakkında da çalışmalar yapılacak.

3- Artemis Programı Kapsamında Nova-C Aya Gönderilecek

İnsanlı Ay yolculuğu projesi olan NASA’nın Artemis programı, insanları Ay yüzeyine geri döndürmeye hazırlanıyor. Gelecekteki insanlı ay keşif uçuşlarına hazırlık olarak, özel şirket Intuitive Machines tarafından tasarlanan bir ay iniş aracı olan Nova-C, 11 Ekim 2021’de aya fırlatılacak. Artemis programı, ayın keşfi ve Mars’a yapılacak gelecekteki görevleri mümkün kılmak için ay yüzeyine yeni bir uluslararası uzay istasyonu kurma gibi amaçları kapsıyor.

4- Lucy Misyonu

Önümüzdeki birkaç yıl içinde NASA, kozmik bulmacanın daha fazla parçasını doldurmak için benzersiz asteroitleri incelemek için birkaç iddialı görev başlatacak. Çift Asteroid Yönlendirme Testi (DART) ve Lucy görevleri sırasıyla Temmuz ve Ekim 2021’de başlayacak. Lucy misyonu gezegensel atalarımızın bilgisini ve güneş sisteminin evrimini inceleyecek.

5-James Webb Uzay Teleskobu

James Webb Uzay Teleskobu, eskiyen Hubble Uzay Teleskobu’nun kısmen ardılı olacak şekilde planlanan bir kızılötesi uzay teleskopudur. Teleskobun fırlatış tarihi 31 Ekim 2021 olarak belirlendi. James Webb Teleskobu, sahip olduğu ileri optik donanımlar sayesinde evrenin yaklaşık 13,7 milyar yıl önce oluşumuna sebep olan “Büyük Patlama”dan (Big Bang) 200 milyon yıl sonraki halini inceleyebilecek.

6- Yeryüzüne Yakın Nesne Gözlem Program (NEA Scout)

NASA’nın Yeryüzüne Yakın Nesne Gözlem Programı (NEO) 1998’de kuruldu. O zamandan beri NASA, binlerce Dünya’ya yakın nesne belirledi. Aslında, uzay ajansı “her hafta ortalama 30 yeni keşif eklendiğini” tahmin ediyor. Dünya atmosferine giren NEO’ların çoğu yüzeye ulaşmadan önce parçalanacak olsa da, NASA’ya göre daha büyük nesneler potansiyel olarak tehlikeli olabilir. Near-Earth Asteroid Scout (NEA Scout) görevinin 2021 sonlarında başlaması planlanıyor. NEA Scout, NASA’nın Advanced Exploration Systems Programı kapsamında geliştirilen, CubeSat olarak bilinen minyatür bir uzay aracı. NEA Scout, Dünya’ya yakın bir asteroidin şekli ve hacmi, dönme özellikleri, yerel enkaz ve toz alanı, yüzey yapısı ve yörünge gibi fiziksel özellikleri hakkında bilgiler toplayacak.

Göz atmak isterseniz...