Yeni Bir Einstein mı Geliyor?

Kuantum yerçekiminin yarı klasik Virosoro simetrisi ve QED’nin simetrisi olarak Low’un teoremi üzerine makalelerini incelemiş bir fizik fanatiği değilseniz Pasterski’yi duymamış olabilirsiniz. Ancak bu genç kadın bilim dünyasında adından çok söz ettirecek gibi gözüküyor.MIT’deki parlak zekalı insanların yaptıkları işlerden biri de (evrenin yapısı hakkında düşünmek ve bilim kurgu malzemesi üretmek dışında tabii ki) hava araçlarının uçuş güvenliğini federal hükumet için denetlemek. Soğuk bir ocak sabahı, Sabrina Pasterski ürettiği tek motorlu uçak için onay almak üzere kampüs ofislerine girdiğinde her şey olması gerektiği gibiydi.

Bir şey dışında: Dağınık saçlı ve masum bakışlı bu kız henüz 14 yaşındaydı ve çoktan tek başında uçmuştu. “Gözlerime inanamadım” diyen yönetici sekreteri Peggy Udden şunları ekledi: “Sadece bu kadar genç olduğu için değil, aynı zamanda da bir kız olduğu için.”

Uçağını yapım sürecine göz atmak isteyebilirsiniz.

Yetenekli kadınlar MIT’de nadir değil; zira öğrencilerin neredeyse yarısı kadın. Fakat Pasterski hakkında bir şey, Udden’ı üniversitenin en önemli profesörlerine durumu anlatmaya itti. 8 yıl sonra, yani şimdi, Pasterski şu an 24 yaşında fizik dünyasını heyecanlandıran bir MIT’i tam not ile tamamlamış durumda ve şu an okuduğu okulu Harvard tarafından “yeni Einstein” olarak duyurulmaya başlandı bile.

Stephen Hawking ve Albert Einstein gibi o da, fizik bilimindeki en zor ve karmaşık sorunların peşinden gidiyor; karadelikler, yerçekiminin ve uzay ve zamanın yapısı ile ilgili araştırmalar yapıyor. Özellikle, yerçekimi fenomenini kuantum mekaniği ile açıklamaya çalışan kuantum kütle çekimi teorisi ile ilgileniyor. Bu alandaki muhtemel gelişmeler, evrenin işleyişi hakkındaki düşüncemizi büyük oranda değiştirme potansiyeline sahip.

Pasterski NASA’dan da birilerinin de dikkatini çekiyor. Ayrıca, Amazon.com’un kurucusu, Blue Origin üreticisi ve uzay mühendisi Jeff Bezos hazır olduğunda kendisi ile çalışabileceğini söylüyor.

Kendisi Küba kökenli bir Amerikalı, Chicago’nun varoşlarında büyümüş ve Facebook, LinkedIn veya Instagram hesabı yok, hatta bir akıllı telefon bile kullanmıyor. Yine de, düzenli olarak güncellediği ve başarılarını ve yetkinliklerini gösteren bir web sitesi var. Burada belirttiği becerilerinden biri de “kaostaki zarifliği ortaya çıkarabilmek”. Web sitesine göz atmak isterseniz: http://physicsgirl.com/

.

Heyecanlı bir mizacı olan Pasterski kendisine mümkün olmadığı söylenen şeylere meydan okumaktan hoşlandığını söylüyor. “Yıllarca potansiyelimi zorlamam sonucu kendimi fizik dünyasında buldum” diyen Pasterski bunu bir iş olarak görmüyor: Ona göre fizik “zarif” olduğu kadar “işlevsel” de.

Etkileyici geçmişine rağmen MIT ilk başvurduğunda Pasterski’yi hemen kabul etmemiş. Fakat Udden’ın, kendilerine Pasterski’nin kendi uçağını inşa ettiği videoyu göstermeleri üzerine Profesör Allen Haggerty ve Earll Murman dehşet içinde kalmışlar. Haggerty, videoyu izledikten sonra ağızlarının açık kaldığını söylüyor. “Potansiyeli inanılmaz seviyede” diyor.

Tek çocuk olan Pasterski, biraz sakarca konuşuyor ve yazışmalarında smileyleri ve ünlem işaretini çokça kullanıyor. Sadece birkaç tane yakın arkadaşı olduğunu ve hiç erkek arkadaşı olmadığını, alkol ve sigara da hiç kullanmadığını söylüyor. Tercihlerini şöyle açıklıyor: “Her zaman tetikte olmayı tercih ediyorum ve umarım ne yapmadığımla değil ne yaptığım ile tanınırım”

Akıl hocaları ilerde çok ünlü olacağını tahmin etse de Pasterski henüz bu konuda iddialı davranmamayı seçmiş. “Uzun vadede bir şeyi halledeceğini söyleyen bir teorik fizikçinin o işi yapmayacağının neredeyse garanti” olduğunu söylüyor. Bezos’un teklifine rağmen, Amerika’da bilim mezunlarının durumu pek iç açıcı değil: US Census Bureau’nun yaptığı son araştırmaya göre mezunların yalnızca yüzde 26’sı seçtikleri alanda iş bulabiliyor ve fizik ve kimya alanlarında doktora yapıp işsiz olanların oranı yüzde 30. Pasterski ise henüz sakinliğini koruyor.

“Fizik yeterince heyecan verici” diyor ve son olarak şunları ekliyor: “Bu 9-5 bir iş değil. Eğer yorgunsanız uyursunuz ve eğer değilseniz, fizik ile uğraşırsınız.”

Deniz Karagöz

Kaynak: http://www.ozy.com/rising-stars/this-millennial-might-be-the-new-einstein/65094?utm_source=aah1&utm_medium=cpc&utm_campaign=pp&utm_content=inf_256_92_2&tse_id=INF_f482bf90bac211e6b62fc95d7852453f

Yazıyı Hazırlayan: Deniz Karagöz

Hukuk eğitimi almış olmama rağmen matematik her zaman ilgimi çeken bir bilim olmuştur. Matematiksel.org bana bu ilgimi üretkenliğe çevirme şansı veren kaliteli bir ortam. Bu yüzden gerek çevirilerim gerekse yazılarımla katkıda bulunabilmek benim için oldukça anlamlı. Aynı zamanda buradan beslenerek öğrenmeye de devam ediyorum.

İyi okumalar