Saklı Gerçeklik – Brian Greene

Yakın zamana kadar evren, var olduğu hayal edilebilen her şeyi ifade eden bir terimdi. Ancak ilk olarak 1957’de kuantum teorisinin çoklu dünyalar yorumunun temelini atan Hugh Everett paralel evren kavramını bilim literatürüne soktu. Günümüzde ise paralel evrenler modern çağın en çok işlenen bilim kurgu ögelerinden biri.

Peki, sayısız Hollywood yapımı kurguları bir kenara bırakırsak, paralel evren hipotezleriyle ilgili bilim nasıl bir altyapı sunmaktadır? Columbia Üniversitesi fizik ve matematik profesörü Brian Greene tarafından kaleme alınan bu kitap tam da bu soruya cevap arayanlara doyurucu bilgiler sağlıyor.

Paralel evren düşüncelerinin henüz bilimsel bir tartışmanın konusu bile olamayacağını düşünen bilim adamlarına karşılık bu kavrama birçok farklı fizik kolundan işaret edildiğini savunan eser tek tek bu yönelimleri her okuyucunun rahatça anlayacağı örnekler ve açıklamalar ile temellendiriyor: Klasik fizik, kuantum fiziği, sicim teorisi, enflasyon (şişme) teorisi.

Brian Greene matematik ve fizik profesörü

Paralel evren dendiğinde günümüzde genellikle kastedilen, fizikçilerce gözlemci etkisi olarak ifade edilen fenomeni açıklama amaçlı olarak ortaya atılan ve kuantum teorisi bazlı paralel evrenler olmasına karşın Greene, aslında bunun doğru olma olasılığı en düşük olan düşünce olduğunu ifade ediyor.

Aynı zamanda sicim teorisinin önde gelen savunucularından biri olan yazar, bilim insanı kimliğinden de kopmayarak, bazen insan sezgilerine aykırı olan fikirlerin tek tek nasıl test edilebileceği ve bunlar ile ilgili doğrulama veya yanlışlama çalışmalarının nelere odaklanması gerektiğini de eserine konu ediniyor.

Okuyucuyu ayrıca, bu dönemde oldukça popüler söylemlerden olan hologram evren ve simülasyon evren teorileri gibi birçok başka kavrama da aşina eden bu eser, akademik temeli olmayan fakat paralel evrenler ile ilgili bakış açılarına hakim olmak isteyen bilim severler için harika bir eser.

TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları serisi kapsamında 2013 yılında ilk baskısı yayınlanan kitap halen birçok kitapçıda mevcuttur.

Kitap ile ilgili olarak yazarın 2011 yılında Boston Bilim Müzesinde gerçekleştirdiği İngilizce dilinde bir söyleşi için:

Yazıyı Hazırlayan: Deniz Karagöz

Hukuk eğitimi almış olmama rağmen matematik her zaman ilgimi çeken bir bilim olmuştur. Matematiksel.org bana bu ilgimi üretkenliğe çevirme şansı veren kaliteli bir ortam. Bu yüzden gerek çevirilerim gerekse yazılarımla katkıda bulunabilmek benim için oldukça anlamlı. Aynı zamanda buradan beslenerek öğrenmeye de devam ediyorum.

İyi okumalar