Matematikle Küçük Sihirbazlıklar

Matematik mühendislikte, mimaride, müzikte, doğada; kısaca yaşamın her yerinde tanımlayıcı bir dil olarak karşımıza çıkıyor. O yüzden arada ufak sihirbazlık gösterilerinin de bir parçası olmasına pek şaşırmamak lazım aslında…

Temel prensibin kendisinden kısaca bahsedeceğim ancak tabii ki önce şu numaraların ne olduğu ile başlayalım…

i) Bir iskambil destesi alın ve kurban olarak seçtiğiniz arkadaşınıza istediği kadar karıştırmasını söyleyin. Sonra 52 kartlık desteyi olduğunu gibi masaya yayın. Her kartın değeri üzerindeki rakam kadar; sadece vale,kız,papazın değeri 5 olarak kabul edilecek.

Arkadaşınızdan aklından 1-10 arası bir sayı tutmasını söyleyin (bu sayıyı asla söylemeyecek). Sonra masada serili destede aklından seçtiği sayı kadar gitmesini; hangi kart çıktıysa o kartın rakamsal değeri kadar bir daha gitmesini ve işlemi bir daha tekrar edemez duruma gelene kadar (kartlar bitene dek) tekrarlamasını söyleyin.

Numara şu ki; arkadaşınızın son kartını çok yüksek bir ihtimalle bilmeniz mümkün!..

Yapacağınız tek şey, sizin de aklınızdan 1-10 arası bir sayı tutmanız ve aynı işlemi tekrarlamanız.

Matematik diyor ki aklınızdan hangi sayıyı seçip başlarsanız başlayın sonunda varacağınız kart %85’ler oranında aynı olacak!

Hatta eğer hesabınız kuvvetliyse kartlar masaya serildikten sonra kendi işleminizi hızlıca gerçekleştirip kartları kapalı şekilde ona geri verip etkiyi artırabilirsiniz.

ii) Bu kuralın işlediği benzer ve hemen bu yazı üzerinde bile deneyebileceğiniz bir başka numara da şöyle:

5-6 cümlelik bir yazı alın, dil fark etmez. Daha fazla cümle olursa daha iyi ama bu da yeterli olacaktır.

İlk cümlede herhangi bir kelime seçin ve o kelimeden sonra harf sayısı kadar kelime atlayarak sağa gidin. İlk cümlede hangi kelimeyi seçerseniz seçin. Son cümlede duracağınız kelime hep aynı olacaktır (hep demeyelim de cümle sayısına göre olasılıklar %80-90’lar civarında)

Bu numaraların dayandığı temel prensibe Kruskal Sayımı adı veriliyor…

Aslında kullanılan kart/kelime sayısının N ve ortalama kart/kelime değerinin de x olduğu bir durumda numarayı başarılı şekilde yapmanızın olasılığının

kruskal

olduğu ortaya çıkıyor. Bu olasılık hesabına göre akıldan tutulan 1-10 arasındaki ilk sayı ne kadar küçük olursa sona kadar daha çok kart çıkması olasılığı artırıyor ancak bu sizin belirleyebileceğiniz bir şey değil. Arkadaşınız tamamen rastgele bir karar ile seçiyor.

Ancak diğer numarada ufak bir oyun yapıp kelime değeri yüksek (uzun kelimeler) bir metin seçerseniz başarısız olma ihtimaliniz çok zayıflar. Bitmeyen cümleler için Orhan Pamuk, Yaşar Kemal vs.. tavsiyeler arasında.

Daha detaylı anlamak isteyenler için okuması basit bir makale şurada:

http://www.singingbanana.com/Kruskal.pdf  

Can Gürses

Kaynakhttps://cangurses.wordpress.com

Matematiksel

Yazıyı Hazırlayan: Matematiksel

Bu yazı gönüllü yazarlarımız tarafından hazırlanmış veya sitemiz editörleri tarafından belirtilen kaynaktan aslına uygun kalınarak eklenmiştir.

Bunlara da Göz Atın

Matematikçi Şairler Algoritması – Turgut Uyar

“nedir sonsuzdan bir önceki sayının adı diyelim sonsuz eksi bir sonsuz eksi bir hayatın adıdır …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ga('send', 'pageview');