Matematik Evreni Neden Açıklar?

Yaşadığımız evreni öğrenmek ve tanımlamak bir çoğumuz için bir tutku. Matematik ise evreni tanımlama uğraşları esnasında sıkça kullandığımız bir araç. Ama neden? Matematik, evreni tanımlarken nasıl böylesine şahane bir işi başarabiliyor?

Cevap basit, matematik bunu yapmak için, dünyamızın özelliklerini açıklamak için tasarlandı. Belki ilk başlarda insanların matematikle uğraşmasındaki amaç arazi ölçümleri, yapım işleri veya ticaretti ancak zamanla matematiğin temelini kurduğumuzda, daha karmaşık sorular sorabilmeyi başardık. Ayrıca bu sorular kesin matematiksel modeller gerektiriyordu. Tam o anda nesnelerin gruplarını birleştirmeyi ve ayırmayı açıklamak için toplama ve çıkarma icat edildi, tamsayılar ortaya çıktı, ardından çarpma ve bölme, asal sayılar, üstler, polinomlar, sanal sayılar ve dahası. Matematiğin temelleri geliştikçe sorularımızın karmaşıklığı da gelişti elbette. Artık sadece bu gibi soruları sormakla kısıtlı değiliz: “Birinci çoklukla ikinci çokluğu birleştirdiğimde toplam nedir?” Şimdi, bunlar gibi sorular sorabiliriz: “Dünya, Güneş’in yörüngesine nasıl yerleşti?” veya “Kütle nedir?”

Her şeyden önce, matematik hakkında şaşırtıcı şey, tarihi boyunca matematik ile alakalı ortaya atılan yeni teori ve kavramlar o dönemlerde yararsız olsa da devamında başka teorilerin atılması ve evreni daha farklı algılayabilmemiz için araçlar olmuşlardır. Bunun bir örneği, Einstein’ın genel ve özel görelilik çalışmaları sayesinde ortaya çıkan kuantum mekaniği alanıdır.

“Bende o kadar fikir var ki, benden daha iyi görmesini bilenler bir gün onları daha da derinleştirecek ve benim zihin emeğime kendi kafalarının güzelliğini katacaklardır.”   – G.W. LEIBNIZ

Sonuçta, matematik evrenin dilidir. Kendi kendine “Evren, neden matematiksel bir yer?” diye düşünüyor olabilirsin. Sonuçta, cevap basit aslında çünkü biz, matematiği bunun için tasarladık.

Çeviri: Atakan YÜCEL

Kaynak: https://futurism.com/why-does-mathematics-explain-the-universe/

Yazıyı Hazırlayan: Atakan YÜCEL

Merhaba!

Edirne Keşan Anadolu Öğretmen Lisesi’nden 2014’te mezun oldum. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünde son sınıf öğrencisiyim.

Kendimi geliştirebileceğim her alanda geliştirmek için çaba harcıyorum. Bireylerin özgelişimlerinin hiçbir zaman sona ermeyeceğini ve herkesin kendisini geliştirmesi için farklı alanlarda birtakım fırsatları olduğunu düşünüyorum. Fırsatların olmadığı zamanlarda ise gerçekten gelişim isteyen bireylerin, kendilerine fırsatlar yaratabileceğine inanıyorum.

İlerlediğim bu özgelişim yolunda birçok çalışma yapmak için çaba sarf ediyorum. Kitaplar okuyor ve yazılar yazıyorum. Alanım olan matematik ile sınırlı kalmayıp, felsefeye ve sanata da vakit ayırıyorum. Bakış açımı genişletmek için farklı ülkelerden, farklı kültürlerden insanlarla tanışıyorum ve bunun için zaman yaratıyorum. Yeni diller öğrenmek için ise KPSS’den sonrası için planlar yapıyorum.

Bireyin özgelişimini gerçekleştirirken alması gereken güç, her zaman kendi içindeydi ve hala da içinde. Bu gücü kullanmaya giden yol, tamamen zihnimizde bitiyor.

İyi gelişmeler dilerim!