Martin Gardner ve Matematik Eğlencesi

Matematiksel bilmeceler tarihin en parlak zihinlerini her zaman büyülemiştir. Günümüzde bu oyunların popülerliğini korumasında ise Martin Gardner’ın çalışmaları önemlidir.

Martin Gardner, filozof ve bilim insanı.

1 -Kalemin ucunu kağıttan kaldırmadan resmin dokuz noktasından geçen dört düz çizgi çizebilir misin?

2- Bu sayıları ne kadar çabuk çarpabilirsiniz?

256 x 3 x 45 x 3961 x 77 x 488 x 2809 x 0

3- Aşağıdaki şekilden toplamı 21 olan 6 rakam seçebilir misiniz?

Çözümleri sona bırakacağız.

Martin Gardner (1914-2010) matematik oyunları üzerine aylık bir sütun yayımlayan yirmi yıldan fazlasını harcadığı Scientific American dergisinde, “Kesinlikle bir öğrenciyi uyandırmanın en iyi yolu bulmaca, sihirbazlık numarası, şaka, paradoks, model, limerick(beş mısralık esprili şiir) gibi ilginç bir matematik oyunları ile onun ilgisini çekmektir ancak bu şeylerden önemsiz gibi görünmeleri nedeniyle öğretmenler kaçma eğilimindedir” diye söyledi.

Bununla birlikte, Gardner matematiksel oyunları yaygınlaştırandan daha fazlasıydı. Bu felsefe araştırmacı, hayatının çoğunu gazeteciliğe ve genel olarak bilimin halka yaygınlaştırmaya adamıştır. Yaptığı her şeyden ziyade, onu dünya çapında ünlü yapan şey Aha gibi kitaplarında toplanan(Aha! Gotcha: Paradoxes to Puzzle & Delight or Knotted Donuts and Other Mathematical Entertainments) efsanevi aylık matematik oyunlarıydı.

Buna ek olarak, Gardner yorulmaz bir şüpheciydi. Arkadaşları Isaac Asimov ve Carl Sagan ile birlikte 1976 yılında psikolojik bilimsel araştırmalara ayrılmış bir organizasyon olan Şüpheci Soruşturma Komitesi’ni (CSI (the Committee for Skeptical Inquiry), daha önce CSICOP olarak da bilinir) kurdu; Ona göre “Bilim insanları ve bilim yazarlarının, özellikle de tıp alanında yanlış bilim hatalarını açığa vurma görevi vardı”

Bu konusundaki yazılarından bazılarına örnek olarak Bilim: Good, Bad and Bogus  (İyi, Kötü ve Sahtekar) (1981), New Age: Notes of a Fringe Watcher (Yeni Çağ: Bir Saçak Gözlemcinin Notaları) (1988), On the Wild Side (Vahşi Yüz) (1992) ve Did Adam and Eve Have Navels? (Adam ve Havva’nın Denizcileri Var mıydı?) (2000) verilebilir.

Ancak şüphesiz, en çok satan kitabı The Annotated Alice (1960) idi. İçinde Lewis Carroll’un çalışmalarında saklı matematiksel kavramları, şifrelenmiş mesajları ve satranç oyunlarını deşifre ediyordu.

Gardner’in amacı sadece soruları çözdürmek değil, okurlara doğru cevabı aratarak biraz zihinleri bulandırmaktı, bunda da başarılı olduğu şüphesiz…

Ve şimdi, söz verildiği gibi çözümler:

1-

2- Çarpmaya başlamadan önce sıfırı fark ettiniz mi? Onu görürseniz, hemen cevabın sıfır olması gerektiğini anlarsınız.

3-Resmi döndürün ve üç tane 6 ve üç tane 1’i seçin.

Ceyda CEVAHİR