Hocam, Matematik Ne İşime Yarar?

“MEDEİS AGEOMETRETOS EİSİTO MOU TEN STEGEN”
PLATON

Matematik öğretmenlerinin en sık karşılaştığı ve cevap bulmakta en çok zorlandıkları soru olsa gerek.

Bu soruya verilen cevaplar ise genelde aynıdır; “her işe yarar!”, “her şeyde matematik var!”, “mühendislikte, fen bilimlerinde orda burda şurda her yerde!” Oysaki en iyi matematikçiler bile gündelik hayatlarını sürdürürken kitaplardaki ya da derslerdeki karmaşık matematiksel formülleri ve sembolik kuralları kullanmazlar, en azından ben kullanmıyorum.

-“Peki hocam ne işe yarar bu matematik?”

Aslına bakarsanız pek işe yaramaz. Çünkü matematikle ilgili hiçbir formülü, denklemi ya da fonksiyonu gündelik yaşamda kullanmayız. Manava gidip sin30 kg elma istediğinizde elma alır mısınız bilmem ama azar işiteceğiniz kuvvetle muhtemeldir. Yarım kilo elma almak için sin30 un 0,5 e denk olduğunu bilmeniz gerekmez. Hatta 5 e kadar saymayı bilmeniz yeterlidir, çünkü daha fazlasını taşımak zor olabilir. Yani matematik hayati bir konu değildir, basit dört işlem ile küçük sayılar hayatta kalmak için işimizi görür.

-“Hocam o zaman neden matematik öğreniyoruz?”

İşe “matematik” kelimesinin kökünden başlayalım. Kavram olarak Eski Yunanca “medeis” ya da “matesis” kelimesi “matematik” kelimesinin köküdür ve “ben bilirim” anlamına gelmektedir. Bu anlamda bilmek için matematik öğreniyoruz.

Daha sonra sırasıyla “bilim, bilgi ve öğrenilmesi gereken şey” gibi anlamlara gelen “μάθημα (máthema)” sözcüğünden türemiştir. Bu anlamda öğrenmemiz gerektiği için matematik öğreniyoruz. “Μαθηματικός (mathematikós)” “öğrenmekten hoşlanan” anlamına gelir, insan ruhunu okşadığı için matematik öğreniyoruz. Osmanlı Türkçesinde ise “Riyaziye” denilmiştir. “Matematik” sözcüğü Türkçeye Fransızca “mathématique” sözcüğünden geçmiştir.

Bir düşünce biçimi ve evrensel bir dil olan matematik günümüzün gelişen dünyasında birey, toplum, bilim ve teknoloji için vazgeçilmez bir alandır. Günlük yaşamda, iş ve meslekte gerekli olan çözümleyebilme, akıl yürütme, iletişim kurabilme, genelleştirme yapabilme, yaratıcı ve bağımsız düşünebilme, strateji kurma gibi üst düzey davranışları geliştiren bir alan olarak matematiğin öğrenilmesi kaçınılmazdır. Nasıl ki vücudun zinde kalabilmesi için yapmamız gereken şey spor ise beynin ve zihnin sağlıklı olabilmesi genç kalabilmesi için de matematik öğrenmemiz şarttır. Çünkü beyin hücreleri düşündükçe kendini yeniler ve düşünme eyleminin en fazla, en sistematik olduğu analitik düşünce yapısını matematikte görmekteyiz. Matematikteki sistematiği kavramış doktor daha iyi doktordur, stratejik düşünebilen hakim, yönetici diğerlerinden daha iyidir. Bizim de dünyadan daha iyi olabilmek için daha iyi ve gerçek matematik yapmamız lazım.

Süleyman YALÇINER

Matematik Öğretmeni

Yazıyı Hazırlayan: Suleyman Yalciner

Öğretmenim, matematikçiyim, eğitimciyim. Gezmeyi, eğlenmeyi, hayattan keyif almayı yeğleyenlerdenim.
1980 yılında Osmaniye’de başlayan öğrenme merakım, ilk orta lise eğitiminden sonra Gaziantep Üniversitesi Matematik Bölümü ile devam etti. 2004 yılında Tekirdağ’ da başlayan öğretme idealim ise hala zevkle ve şevkle görev yaptığım Seyhan İmkb Fen Lisesi’nde devam ediyor. Evliyim iki oğlum var.

Bazı Sayı Problemleri