Fizikçiler Bile Matematikten Korkabiliyor

Yayımlanan bilimsel çalışmaların anlaşılmasının oldukça zor olduğu aşikar. Bu zorluk sadece bu araştırmaları takip eden halk için değil, işin mutfağında olan bilim insanları için de geçerli.

Bilimsel literatürde bir çalışmanın kabul görmesi, kuralları her ne kadar yazılı olmasa da belirli bir şablon dahilinde olmasını gerektiriyor. Tabii ki bu durum da çalışmaların dilinin ağırlaşmasına neden oluyor.

Yapılan bir araştırma ağır bilimsel dil ve ileri seviye matematiksel denklemler içeren çalışmaların, bilim insanlarının bu çalışmaları detaylı incelemekten kaçınmasına neden olduğunu ortaya koydu. Matematik detayları dolu teoriler, fizikçilerin daha az ilgisini çekiyor. Yani fizikçiler, her ne kadar ileri seviye matematik eğitimi almış olsalar da, yüksek matematik içeren çalışmaları incelemekten kaçınabiliyorlar.

Yapılan çalışma kapsamında bilim insanları, önde gelen fizik dergilerinde yayımlanmış 2000 makalenin atıflarını analiz ettiler. Bulgulara göre, her bir sayfasında çok sayıda matematiksel denklem olan araştırmalara fizikçiler tarafından daha az atıf yapıldı. Daha önce, denklemlerin biyologların gözünü korkuttuğunu biliyorduk. Fakat genellikle matematikte uzman olduklarını düşündüğümüz fizikçilerin de böyle bir fobisi olduğu önermesi, oldukça ilginç.

Bu sorun, matematiksel teori ile deneysel çalışmalar arasındaki kopukluğa işaret ediyor olabilir. Tabii ki, bu sorunun yansıması bilimsel gelişmelerin her alanında ciddi bir engel oluşturacaktır.

Araştırmacılara göre, bu sorunun çözümü oldukça yüksek teknik içeren çalışmaların aktarımının şeffaflaştırılması olabilir. Yani, bilim insanları yayınlarının içerisine ileri seviye matematiksel denklemlerin detaylarını ve bu denklemlerin ne anlattığını da ekleyebilirler.

Bu önerinin oldukça ciddi olduğunu söylemek mümkün. Çünkü bilim insanlarından yaptıkları bilimsel yayınları farklılaştırmaları gerektiği önermesinde bulunuluyor. Bu algının dikkate alıp, yayınların daha açıklayıcı ve kolay anlaşılır yapılması, yayınları okuyan bilim insanlarının işini de kolaylaştıracaktır. Halihazırda yayımlanan çalışmaların analizleri, bilim insanlarının oldukça fazla vaktini alıyor olabilir. Dolayısıyla kendilerine daha fazla iş yükü getirecek çalışmaları okumaktan uzak duruyor olabilirler.

Bu çalışmayı yayımlayan bilim insanlarından Dr. Andrew Higginson’un da belirttiği gibi; ’ İdeal olan, bilimsel çalışmaların etkisini sunuş biçimi üzerinden değil bilimsel değerleri üzerinden değerlendirmektir.’’