Denklemler: Bir Matematikçinin Beynindeki Sanat

Bir ressam güzel bir tabloya, bir müzisyen notalara baktığında nasıl etkilenirse matematikçiler de güzel kurgulanmış denklemlerle karşılaştıklarında aynı tepkiyi verirler.

University College of London’da Semir Zeki adlı bir araştırmacının yaptığı bir çalışma bunu destekler nitelikte.

Semir Zeki araştırmasında ekibindeki 16 matematikçiye 60 denklem içeren bir form verip bunları  “çirkinden – güzele” dizmesini istemiş. Beyin fonksiyonlarının gözlemlendiği bir görünteleme aracı yardımı ile matematikçilerin denklemlere verdikleri tepkiler incelenmiş. Sonuç aslında çok da şaşırtıcı sayılmaz. Güzel bir denklemle karşılaşan matematikçilerin beyinlerinin medial orbitofrontal korteks bölgesinde bir hareketlenme olduğu gözlemlenmiş. Bu çalışma Frontiers in Human Neuroscience dergisinde yayınlanmış durumda.

Bu araştırma akıllara şu soruyu getirmiş: Acaba matematik formüllerinin arkasındaki estetiği fark edebilmek için matematik bilmek gerekli midir?

Bu fikri test etmek için araştırmacılar, denklemleri matematikçi olmayan bir kontrol grubuna da göstermişler. Elbette beyinlerinde daha az hareketlenme gözlemlenmiş ancak  yine de bu test grubundan bazı kişiler formülleri anlamasa da bazı formülleri barındırdıkları simetri, uzunlukları gibi sebeplerden ötekilere göre daha güzel olarak tanımlamışlar.

Aslında sonuç matematikçiler açısından şaşırtıcı değildi. Bazı yorumlar şu şekilde geldi çalışmaya:

William College matematikçilerinden Colin Adams “Güzel bir matematik formülü ya da ispatı gördüğüm andaki halim bir sanat eserini gördüğümdeki halimden farksızdır”.

Bazı bilim insanları Semir Zeki’nin yaptığı çalışmaya karşı çıkarak bir güzelliği ve estetiği algılamak gibi bir çalışmada FMRI taramasının yeterli olmayacağını, güzellik kavramının göreceli olduğunu düşünmekte.

Yapılan araştırmada ise en güzel denklemin Euler formülü olarak bilinen beş matematiksel terimin kullanıldığı

seçildirken, en çirkin denklem ise Ramanujen’nin pi sayısını bulmak için özel olarak tasarladığı seri olan aşağıdaki formüldür.

Kaynak: https://www.scientificamerican.com/article/equations-are-art-inside-a-mathematicians-brain