Artık NASA’nın da kendi fotoğraf evreni var

Yıldızlar, galaksiler, gezegenler, astronotlar… Ama hala uzaylılar yok.

13 milyon km uzaktan, 3 Kasım 1980’de Voyager tarafından çekilen bir fotoğraf ile Satürn ve uydularından ikisi olan Tethys (üstteki) ve Dione

1990’larda internet ilk ortaya çıktığında NASA da birçok diğer devlet kurumu gibi, paylaşılan bütün bu bilgiyi ne yapacağını bilmiyordu. Fakat diğer kurumların tersine, NASA’nın herkesin görmek istediği fotoğrafları, ses dosyaları ve videoları vardı. Sonuçta, insanlığı Ay’a götüren, Güneş Sistemi’ndeki her gezegeni fotoğraflayan ve Hubble Uzay Teleskobu’nu fırlatan NASA’ydı.

Daha sonra NASA merkezleri (bunlardan 10 tane vardır) fotoğraf arşivlerini dijitalleştirmeye ve çevrim içi hale getirmeye başladı. Örneğin Houston’daki Johnson Space Center astronotların uzayda yaptıkları eğitim ve uçuşları resmeden binlerce fotoğraf bulunduruyordu. Kennedy Space Center ise kalkış fotoğraflarını saklıyordu. Jet Propulsion Laboratory’de ise gezegenler, kuyruklu yıldızlar ve halkalara dair resimler bulunuyordu. Ne yazık ki bu fotoğraflar düzinelerce farklı NASA.gov sitesinde saklanıyordu ve bu veri tabanları arasında araştırma yapmak pratikte mümkün olmuyordu.

Program görüntü yöneticisi Rodney Grubbs’a göre “Dürüst olmak gerekirse, belli bir fotoğrafın yerini bulabilmeniz için NASA hakkında da bir o kadar bilginiz olması gerekiyor, bu da can sıkıcı olabiliyor. Uzay ajansı, 2000 lerde bu koleksiyonu oluşturmak için bazı ticari şirketler ile birlikte çalıştı fakat bazı hatalar söz konusu oldu. Ortaya çıkan sonuç, bize yardımcı olabilmekten uzaktı”.

NASA, birkaç yıl önce InfoZen adlı bir şirket ile tekrar bir deneme gerçekleştirdi. Zorluk, elbette ki Ay’a insan göndermekle eşdeğer değildi fakat 100’den fazla koleksiyonda bulunan 140000 fotoğraf, video ve ses dosyasını toplamak da basit bir iş değildi.

Yapılacak ilk iş çeşitli merkezlerdeki çalışanları proje kapsamında bir araya getirmekti. Bu da zordu çünkü bazı merkezler ellerindeki fotoğrafları yaklaşık 20 yıllığına, kendi yöntemleriyle internette paylaşıyorlardı. Bu nedenle Grubbs ve ortağının ortak bir metadata sistemi kurması ve kopyası bulunan fotoğrafları elemesi gerekti. Sonrasında da hükümetin ilgili güvenlik politikalarını karşılayan bir bulut altyapısı bulması gerekti.

InfoZen genel müdürü Raj Ananthanpillai yaptığı açıklamada, “Bu projenin hayata geçebilmesinde etkili olan bir unsur da tamamen bulut tabanlı olması ve NASA’nın herhangi bir donanım yatırımı yapması gerekmemesiydi” diyor. Ananthanpillai, “NASA kütüphanesi AWS servisleri ile bulut tabanlı bir yapı olarak tasarlandı. Kullanıcının geri dönüşte bulunduğu bir deneyim için fotoğraflar dünya çapında önem arz ediyor” diyerek görüşlerini ifade ediyor.

Bir blazar yani, merkezinde süper kütleli kara delik bulunan dev bir galaksi

Bütün bunların sonucunda ise çok etkileyici bir çalışma ortaya çıktı. Basit bir ara yüz ile ve hızlıca NASA’nın en güzel fotoğraf, video ve ses dosyaları arasında arama yapılabiliyor ve hatta yapılan aramalar yıllar ile sınırlandırılabiliyor. Örneğin astronot Gus Grissom arandığında onlarca fotoğrafa ulaşılabiliyor. Şu ana kadar, site hakkındaki görüşler oldukça olumlu. Grubbs’a göre, “Su an internette rahatsız edici bir dünya var. İnsanlar oldukça acımasız olabiliyorlar. Fakat şu ana kadar, ziyaretçi sayısı göz önüne alındığında, çok rahatsız edici bir şey ile de karşılaşmadık. Tabii uzaylı fotoğraflarının nerede olduğunu soranlar olmadı değil.”

Kaynak: https://arstechnica.com/science/2017/04/finally-nasa-has-its-universe-of-images-in-one-happy-searchable-place/

Yazıyı Hazırlayan: Deniz Karagöz

Hukuk eğitimi almış olmama rağmen matematik her zaman ilgimi çeken bir bilim olmuştur. Matematiksel.org bana bu ilgimi üretkenliğe çevirme şansı veren kaliteli bir ortam. Bu yüzden gerek çevirilerim gerekse yazılarımla katkıda bulunabilmek benim için oldukça anlamlı. Aynı zamanda buradan beslenerek öğrenmeye de devam ediyorum. İyi okumalar

Arktik Okyanusu’nda Buzullar Eriyor, Seyrediyoruz!

Dünyamızın Arktik (Kuzey Buz Okyanusu) bölgesi inanılmaz derecede hızlı bir değişimden geçiyor. Küresel iklim değişikliğinin …